Hjælp efter et overgreb

Min gode veninde har desværre været udsat for seksuelt overgreb fra en af sine kolleger. Hun er single og har ikke meget familie, så jeg har besluttet af være ved hendes side gennem denne svære oplevelse.

Hun har selvfølgelig allerede fået akut krisehjælp – men hun har jo også mig.

For at ruste mig bedre har jeg været ved at undersøge på nettet, hvad jeg kan forvente, og hvad hun kan have brug for. Måske kan det være til hjælp for dig, så jeg vil dele det her.

 

Min veninde har været ved lægen efter og er blevet undersøgt og testet for kønssygdomme, så den del er på plads. Nu er der så hendes psykiske velbefindende, og jeg har anbefalet hende at få noget psykologhjælp for at komme videre og få helet hendes sår.

Der kan komme både psykiske og fysiske reaktioner efter et overgreb – både her og nu og senere i dit liv.

De fysiske kan være:

  • Muskelspændinger
  • Smerter
  • Træthed
  • Ændringer i søvn
  • Ændringer i spisevaner
  • Flashbacks
  • Mareridt

 

De psykiske kan være:

  • Du føler dig beskidt
  • Angst
  • Chok
  • Følelsesløshed
  • Flovhed
  • Sorg
  • Depression
  • Vrede
  • Irritabilitet
  • Selvmordstanker
  • Fornægtelse
  • Skyld
  • Skam
  • Gråd eller mangel på gråd

 

Et seksuelt overgreb kan ændre dine følelser om dig selv og mennesker omkring dig. Du kan have ændret dig fysisk, psykisk, seksuelt, socialt m.m. Krisehjælp kan hjælpe dig i denne situation. Måske kan gruppeterapi med andre i samme situation også være en hjælp, hvor du kan få motivation og inspiration til at komme videre.

Jeg fandt nogle støttende ord, som jeg bestemt vil gemme og bruge, når jeg hjælper mig veninde:

Accepter, at mange af dine reaktioner er normale – selv om det ikke føles sådan.

At have faste vaner kan være en hjælp, når du står midt i traumatisk stress.

Realiser, at dit overfald også påvirker mennesker omkring dig, fordi de elsker dig.

Spis sundt. Det hjælper dig at komme videre, hvis din krop har overskud.

Pas på med alkohol og naturligvis også stoffer etc.